The Menu anmeldelse: Peeles kølvand
Tak gyser-guderne for Jordan Peele og Get Out.
Peeles spillefilmsdebut har nemlig igen gjort det interessant at lave kløgtige gys og thrillere med samfundskritisk og ofte satirisk sigte.
Få af filmene i kølvandet på Get Out har lever op til forbilledet. Men film som Candyman, Antebellum, Promising Young Woman og Ready or Not har alle noget at byde på, og havde næppe haft samme chancer for at komme i biografen for bare 10 år siden.
Det samme gælder for The Menu, der byder på bidsk samfundskritik i et snedigt og vittigt snoet manuskript.
Få steder er vel bedre til at udstille overklassens arrogante forstillelse, end en isoleret ø forvandlet til ultra-luksusrestaurant.
Og så er det jo også svært at flygte fra en ø, når menuen støt bliver tiltagende ubehagelig.
Og det gør den selvfølgelig i The Menu, der nok er mere sort komedie end gys, men alligevel har en fint grum grundstemning.
Det skyldes nok især Ralph Fiennes i rollen som den feterede mesterkok Julian Slowik med en overraskende plan i kokkeærmet.
Fiennes bringer sin karakteristiske intensitet til rollen, men også en følsomhed, der for alvor gør Slowik til en uforudsigelig karakter.
Som retterne kommer på bordet udstilles gæsterne — og kokkens svagheder — gennem maden i et tempo, der holder filmen konstant underholdende.
At bygge filmen op efter Slowiks menu — komplet med præsentation af retterne som tekst på lærredet — er et smågenialt træk, der skaber en gysende forventning til det næste krumspring i Slowiks masterplan.
Imens er Anya Taylor-Joy fremragende som publikum-surrogat og filmens rolige centrum, når grusomhederne får stjernerestauranten til at kæntre.
Resultatet er en både kæk og konstant underholdende thriller, som vil en tand mere end bare at levere spænding.
Instruktør Mark Mylod — som har instrueret store dele af Game of Thrones og Succession — har godt styr på sit veloplagte cast, og får også leveret fin stemning på den isolerede ø.
Til gengæld kunne The Menu godt have brugt en mere klar visuel identitet, der havde gjort den mere værdig til biograflærredet.
Mod slutningen vakler balancen mellem satire og spændingsfilm en smule, mens der lidt for let bindes sløjfe på løjerne.
Men det forhindrer heldigvis ikke The Menu i at være endnu en veloplagt spændingsfilm med noget på hjerte.
Det er ikke så skidt, at svømme i Jordan Peeles kølvand.
The Menu er en kæk og konstant underholdende thriller med mere end en overraskelse oppe i kokkeærmet.