Disney+ i Danmark: En forsmag på indholdet

0
2034
Disney +
Foto: Disney

Disney+ forsmag

Om kun en uge gør Disney sin entre på det danske streamingmarked med den længe ventede streamingtjeneste Disney+.

Udover en markant lavere pris, så er Disneys våben mod de andre streamingkonger selvfølgelig deres lager af indhold. Det inkluderer blandt andet både Marvel, Star Wars, The Simpsons og Disneys række af animerede klassikere.

Men som konkurrenten Netflix satser Disney+ også hård på egenproduceret indhold lavet direkte til streaming, og netop et udvalg af det egenproducerede indhold har Kinosaur haft tidlig adgang til.

I de fleste tilfælde drejer det sig om en begrænset mængde af længere serier. Artiklen her er derfor ikke en egentlig anmeldelse af hverken tjenesten som helhed eller indholdet, men mere et førstehåndsindtryk af det nye indhold, som Disney+ byder på, når tjenesten lanceres i Danmark i næste uge.

Men hvis du er interesseret i at læse mere om det nye indhold – der blandt andet tæller Star Wars-serien The Mandalorian. Så læs endelig videre.

The World According to Jeff Goldblum (episode 1-2)

Jeff Goldblum er stjernen i denne doku-serie, der sender den lige dele sympatiske og excentriske skuespiller ud i verden for at udforske vidt forskellige emner som gummisko og flødeis. Goldblums charme er med andre ord også den afgørende faktor for nydelsen af denne indrømmet letbenede serie.

Men i de to første afsnit fungerer opskriften, selvom jeg godt kunne ønske mig at serien gav mere tid til Goldblums interaktioner med andre mennesker, end lidt for anstrengt finurlige monologer og forklarende grafik.

Encore! (episode 1-2)

Skuespiller Kristen Bell har fået en nem lønudbetaling, når hun introducerer hvert afsnit af dette reality-koncept i cirka 30 sekunder, og så aldrig dukker op igen. Konceptet er såre simpelt. En gruppe dramanørder har opført en Disney-relateret musical, da de gik i High School, og nu skal de så samles igen som voksne for at genopføre samme musical. Denne gang har de dog kun en lille uge til forberedelserne, men til gengæld støtte fra Broadway-koreografer og instruktører.

Attraktionen ved serien er lidt den samme som alle klasse-genforeninger, når gammel kærlighed og fjendskab blusser op igen, mens alle involverede filosoferer over de mellemliggende år. Det ender ofte overraskende dunkelt, når de medvirkende sørger over deres livsvej. Encore! lander derfor ikke altid den lige dele sentimentale og festlige tone, den sigter efter. Men det er nu alligevel tilfredsstillende, når de velkendte musicals leverer musik til seriens ofte tårevædede finaler.

Marvel’s Hero Project (episode 1-2)

Tårevædet er det også i denne doku-serie, hvor Marvel belønner ekstraordinære børn med deres egen tegneserie. Den Hulk-tunge Marvel-branding truer lidt for ofte med at sænke affæren, og man skal kunne lide sin dokumentarisk underholdning dyppet i tyk sirup. Men de børnene i de første episoder er oprigtigt inspirerende, og som opbyggelig familieunderholdning (og Marvel-reklame) er det svært ikke at blive en smule rørt.

Prop Culture (episode 1-3)

Som Marvel’s Hero Project er brandingen også til at tage og føle på i Prop Culture, hvor vært og rekvisit-samler Dan Lanigan tager på jagt efter rekvisitter fra Disney-produktioner, der selvfølgelig er tilgængelige på Disney+. Men har man bare en smule interesse i filmhistorie, er det altså også svært at modstå, når filmskabere fra blandt andet Mary Poppins, Tron og Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas år senere står overfor ikoniske rekvisitter. Lanigans entusiasme er smittende ægte, også når serien som helhed bliver lidt for Disney-dyrkende, og det gør Prop Culture til et overordentligt charmerende bekendtskab.

The Imagineering Story (episode 1-2)

Der begynder at tegne sig et mønster i Disney indholdet, når endnu en serie igen lander i krydsfeltet mellem Disney-reklame og fascination. The Imagineering Story er dog endnu mere sober, når den både grundigt og underholdende fortæller historien om de såkaldte ‘Imagineers’; designerne og udviklerne bag Disney-forlystelsesparkerne i hele verden.

Serien bliver heldigvis mere end en reklame for Disney-parkerne, når den går overraskende detaljeret til værks i afdækningen af de mange udfordringer og landevindinger, der ligger bag de ikoniske parker. Fremstilles parkerne mere som et familieorienteret passionsprojekt end en multinational pengemaskine? Ja! Men det er samtidig umuligt at afvise genialiteten og ihærdigheden hos de mennesker, der har været med til at skabe de kunstige Disney-verdener. Det gør The Imagineering Story til en af de umiddelbart bedste nyproduktioner Disney + kan byde på.

Howard

Howard er en selvstændig dokumentarfilm, der elegant fortæller historien om sangskriver Howard Ashman, der sammen med Alan Menken stod bag sange til både Den lille havfrue, Aladdin og Skønheden og udyret. Ashman døde desværre alt for tidligt af AIDS, men Howard er heldigvis en værdig hyldest til den uhyrligt dygtige sangskriver, der viser sig at være en noget overset men afgørende del af Disneys anden guldalder.

Howard fortælles hovedsageligt gennem arkivmateriale, velvalgte eksempler på Ashmans sangskriverevner og udtalelser fra Ashmans bekendte, og ender som et solidt dokumentar-portræt, der godt kunne have fortjent en reel dansk biografpremiere.

The Mandalorian (episode 1-3)

De ivrigste fans har sandsynligvis allerede tiltusket sig adgang til amerikansk Disney+ for at se instruktør Jon Favreaus bud på en Star Wars-serie, men for os andre er det første chance nu. I de tre første episoder viser den sig at være et overordentligt vellykket western-riff på Star Wars universet, der trækker lige så meget på John Ford og Sergio Leone som Star Wars’ oprindelige inspiration hos Kurosawa.

Historien om den stoiske og navnløse mandalorianske dusørjæger er forfriskende uforbundet til den større Skywalker-saga, når den kaster sig ud i det ene vellykkede eventyr efter det andet, med et særligt fokus på opfindsom action. Jeg kunne godt ønske mig mere visuelt spræl fra serien, men pengene er på skærmen i overførslen af det taktile Star Wars univers, og jeg glæder mig ubetinget til at se resten af serien, der må være streaming-tjenesten foreløbigt bedste kort på hånden.

Egenproduktionerne på Disney+ spreder sig over lige lovlig letbenet reality, solide dokumentarer og fiktions-produktioner, der rangerer fra det solide til det tvivlsomme. Det minder med andre ord om udvalget hos den regerende champ Netflix. Ved første øjekast er adgangen til de enorme Disney-arkiver både en styrke og en svaghed, der, når det er bedst, inviterer bag scenen på ikoniske produktioner, men når det er værst føles som ren reklame for resten af Disney-økosystemet. Men som helhed er kvaliteten høj, og målgrupperne ramt. Det er med andre ord en stærk begyndelse for det egenproducerede indhold på Disney+.

Se en komplet liste over det tilgængelige indhold på Disney+, når tjenesten lanceres, her.