Vilde Rolf smadrer internettet anmeldelse: Rolf som meme
Efter Avengers var der ingen vej tilbage.
Store blockbusters skal være universer mere end de skal være simple historier, og den ide også for længst fundet vej til de animerede familiefilm.
Om det er Lego-filmenes buffet af popkulturelle referencer, Spider-Man: Into the Spider-Verse og dens dimensionshoppende edderkoppeunivers eller Emoji filmen, så sælger referencer.
Enkeltstående historier, der ikke er del af en større franchise eller referer til andre franchises, er mere undtagelsen end reglen.
Det vil Disney-animation selvfølgelig ikke stå på sidelinjen til og allerede med den vellykkede computerspilsreferende Vilde Rolf i 2012, var de med på bølgen.
Vilde Rolf var et godt eksempel på, at den oplagte pengemaskine det er, at skabe den slags filmkrydsende universer eller læne sig op ad referencer til anden popkultur ikke behøver være en hindring for at fortælle en god historie.
Bag referencerne til især 80erne og 90ernes arkadespil gemte sig nemlig en hjertevarm fortælling om venskab båret frem af to stærke karakterer.
De to, altså henholdsvis verdens sødeste videospilsskurk Rolf og det racende bud på en disneyprinsesse Vanilje, vender heldigvis tilbage i Vilde Rolf smadrer internettet.
Kemien mellem det umage animerede par er også den anden films bedste kort. De spilles stadig både humoristisk og varmt af Sarah Silverman John C. Reilly; i hvert fald i den engelske udgave, som er den jeg har set.
Denne gang sættes deres venskab på prøve indefra, da Rolf har svært ved at acceptere Vaniljes jagt på et nyt hjem langt fra de velkendte arkademaskiner.
De er i øvrigt ikke meget med, arkademaskinerne, for som titlen antyder, forlader Vilde Rolf smadrer internettet relativt hurtigt den første films spilreferencer til fordel for en mere bredt anlagt verden af internetreferencer, da Rolf og Vanilje begiver sig ud i cyberspace.
Det er både godt og skidt.
På den ene side gør det, at Vild Rolf smadrer internettet ikke bare er en gentagelse af den første films spilunivers.
Internettet – repræsenteret som en slags sci-fi storby – giver rigelig muligheder for en række snedige jokes, der blandt andet inkluderer en ivrig know-it-all af en søgebar og en venlig men lurvet pop-up sælger.
Bedst og sjovest – i hvert fald for denne computerspiller – er nok onlinespillet Slaughter Race. Et pseudo GTA, hvor vanilje pludselig føler sig hjemme blandt al hypervolden.
Og så selvfølgelig det noget opreklamerede møde mellem alle Disneys prinsesser, der kulminerer med en ret genial sekvens, der væver utallige Disney-soundtracks sammen på lydsiden.
Men brugen af nuværende internethumor, er også lidt problematisk.
Det er svært helhjertet at heppe på en helt, der skal redde dagen ved at pumpe hjernelamme videoer ud på nettet og opsluge folks likes, mens enorme brands som Amazon, Ebay og Google også for overordentligt meget plads i Disney-filmen.
Det giver en dårlig smag i munden, og det vil nok også gøre Vilde Rolf smadrer internettet forældet før tid.
Men heldigivis vender filmen tilbage til venskabet mellem Rolf og Vanilje, når sovsen af referencer bliver lidt for tyk.
Og her har den stadig hjertet på rette sted.
Vilde Rolf smadrer internettet er en både sjov og hjertevarm filmoplevelse, også selvom den truer med at drukne i sine egne referencer.