Battle anmeldelse: Dance-battles og sæbeopera
SKAM møder Step Up!
Filmanmeldere elsker forsimplinger, og jeg er er ingen undtagelse. Det er endnu bedre, hvis man kan sammenligne, med noget folk kender i forvejen.
Men den slags genveje er selvfølgelig også lidt tarvelige.
Den norske ungdomsfilm Battle har selvfølgelig en identitet, der er mere end en kombination af den norske ungdomsserie SKAM og den glittede amerikanske række af dansefilm Step Up.
Næsten i hvert fald.
Men sammenligningen er alligevel noget nær uundgåelig.
SKAM-fans vil føle sig helte hjemme så snart Lisa Teige dukker op på det store lærred som overklassepigen Amalie.
Teige klarer overgangen til film uden de store problemer og er en karismatisk tilstedeværelse filmen igennem.
Hun overbeviser ikke alene med sit skuespil, men er også troværdig når hun kastes ud i både moderne dans og hip-hop.
Stakkels Amalie må nemlig sige farvel til sit overklasseliv og flytte fra Oslo-vest til øst, da hendes far pludselig må erklære sig konkurs.
Her bliver den moderne dans under en diktatorisk træner – lige lovligt overspillet af danske Karen-Lise Mynster – erstattet med hip-hop dans og tilhørende ny flirt.
Det er her Step-Up kommer på banen, når Amalie skal lære de nye mere ligefremme dansetrin og samtidig – selvfølgelig – finde kærligheden.
Så vidt så godt.
Kombinationen af gråt skandinavisk ungdomsdrama og tju-hej dansesekvenser er oftest en underholdende affære.
Et par dance-battles – inklusive selvfølgelig en stor finale – er relativt medrivende, især takket være en parade af unge talentfulde dansere, og danseren Fabian Sveegard Tapia giver godt modspil som Amalies nye udkårne.
Problemet er bare at hverken dramaet eller dansen helt kan leve op til forbillederne.
Der skal mere end mobilbeskeder på lærredet og lidt overfladisk leg med klasseskel til at imitere det komplekse karakterdrevne drama fra SKAM.
Manuskriptet glemmer at give sin hovedperson anden personlighed, end at hun engang var rig, og det er altså ikke helt nok til at skabe den rette underdog-stemning.
Når Amalie skal vælge mellem sin overklassekæreste og det nye liv i Oslo-øst, bliver det hele desværre mere sæbeopera-dramatisk end egentligt overbevisende.
Så er der straks mere liv i dansesekvenserne, der især ved hjælp af velvalgt musik løfter filmen.
Men heller ikke de, er helt hvad de kunne være.
Der er desværre lang vej op til de bedste øjeblikke fra Step Up, der formår at levere dansescener som var de actionsekvenser.
Battle har selvsagt ikke samme budget, men klodset klipning og lidt for tæt kameraarbejde underminere desværre for tit dansernes fine koreografier.
Og når hverken drama eller dans bliver mere end middelmådigt, ender Battle desværre som mindre end summen af sine dele.
Lisa Teige fra SKAM er god i norsk dansedrama, men som helhed lever Battle ikke op til sine forbilleder.