Miss Bala anmeldelse: Gina Rodriguez fortjener bedre
Hvis der er en ting Miss Bala slår fast, så er det, at Gina Rodriguez fortjener bedre.
Den amerikanske skuespiller, der har været centrum i komedieserien Jane the Virgin de sidste fem år, fortjener en plads på det store lærred.
I Miss Bala leverer hun en kompleks præstation, hvor hun skaber liv i en ellers passiv figur med en blanding af sitrende sårbarhed og jernhård viljestyrke.
Desværre gør hun det i en elendig film.
Miss Bala er baseret på den mexicanske film af samme navn fra 2011. Den film, instrueret af Gerardo Naranjo, var en benhård thriller, der lod en deltagende i en skønhedskonkurrence blive involveret mod sin vilje i den enorme narkorelaterede bandekriminalitet i Mexico.
Miss Bala, den originale er en stærkt underholdende og grusom oplevelse, der med sin skarpe visuelle stil vækker minder om Children of Men, og som både stilistisk og tematisk dannede inspiration til de fremragende Sicario-film.
Og jeg ville ønske, det var den, jeg skulle anmelde.
Men i stedet har jeg set Miss Bala af instruktør Catherine Hardwicke. Et remake der virker stålsat på at skabe den mest kedelige udgave af sig selv.
Den trøstesløse oprindelige thriller er blevet forvandlet til en tandløs omgang action-sjask.
Det basale plot er bibeholdt, selvom den denne gang mexicansk-amerikanske Gloria er makeup-artist, der støtter sin ven i en skønhedskonkurrence i stedet for selv at deltage.
Og, nåh ja, så er al forbindelse til virkeligheden tabt på gulvet.
Den mexicanske narkobande, der kidnapper Gloria, ville måske være overbevisende som statister i en Pitbull-musikvideo, men som autentiske kriminelle fejler de totalt.
Det betyder nu ikke så meget, eftersom Hardwicke og hendes manuskriptforfattere har renset den ellers brutale historie for alle de elementer, der rent faktisk kunne gøre ondt på publikum.
I stedet er brutaliteten erstattet af den slags halvhjertede actionsekvenser, der ville være en skuffelse i en tv-serie, men som på det store lærred for det meste er decideret pinlige.
Gangstere og politi skyder tilfældigt mod hinanden – på magisk vis uden at ramme – mens publikum efterlades uvidende om hvad der egentlig foregår i mellen den kaotiske klipning og det discount-agtige kameraarbejde.
Der kunne ellers være potentiale i et amerikaniseret remake af den oprindelige film, men Catherine Hardwicke kæmper med at opbygge spænding og er næsten inkompetent i sin actioninstruktion.
Imens vælger hun at seksualisere Glorias kidnapper, og i filmens sidste del forvandle historien til en karikeret omgang kvinde-hævner film.
Hvis den stil var valgt fra start af, kunne Miss Bala måske have fungeret som en omgang overgearet Robert Rodriguez-action, men sammenholdt med resten af filmens glatte forsøg på realisme, kollapser det hele.
Men, altså, Gina Rodriguez fortjener bedre.
Jeg håber Miss Bala ikke bliver enden for hende på det store lærred.
Gina Rodriguez er det eneste lyspunkt i dette forvirrede og næsten pinlige action-remake af den oprindelige mexicanske thriller.