Arild Andresen interview: Kunsten at undvige melodramaet
Den norske instruktør Arild Andresen har æren af at stå bag årets første nordiske film i de danske biografer. Det er relativt sjældent, at andre skandinaviske film end danske får plads på biograflærrederne i Danmark.
Det sådan set grund nok i sig selv til at fejre Arild Andresens tredje spillefilm Hjertestart, men heldigvis er det også et bevægende og subtilt drama helt uafhængigt af sit nordiske ophav.
I Hjertestart spiller Kristoffer Joner – en af Norges nok mest populære skuespillere – hovedrollen som enkemanden Kjetil, der pludselig står alene med sin 6-årige adopterede søn Daniel. Men Kjetil har svært ved at finde sig til rette i rollen som far, og begiver sig derfor tilbage til Colombias hovedstad Bogotá i håb om at finde Daniels biologiske mor.
Jeg elsker ikke mit barn – på Google
Kinosaur mødtes med Arild Andresen på et hotel på Vesterbro for at tale om Hjertestart, og jeg indledte forsigtigt samtalen med at spørge, om det mon er helt forkert at kalde Hjertestart en film om evnen til at elske.
Den handler trods alt om en mand, der starter ud med at tro, at han simpelthen ikke evner at elske sin søn.
“Det er egentlig en ganske præcis beskrivelse af filmens dybeste tematik.” forklarer Arild Andresen. “Hjertestart er en udforskning af forholdet mellem kærlighed og pligt. Elsker vi fordi vi bør, eller fordi vi ikke kan lade være?”
For filmens Kjetil kommer forældrekærligheden ikke naturligt. Tværtimod føler Kjetil sig helt malplaceret i rollen som far. Ifølge Andresen er det en tabubelagt – men udbredt – følelse.
“Det er jo ganske tydeligt, at der er noget tabubelagt ved problemstillingen: ‘Jeg elsker ikke mit barn’” forklarer Arild Andresen. “På et tidspunkt forsøgte jeg som en test at skrive ‘jeg elsker ikke…’ i Google, for at se hvad autoudførelsen ville skrive. Helt i top lå ‘jeg elsker ikke mit barn’. Det må jo betyde, at mange helt privat kæmper med disse tabubelagte følelser.”
“Det at tage forældrekærligheden for givet som noget, der bare kommer af sig selv. Altså at man ser på barnet, og så bliver man forelsket. Det mener jeg er en myte,” siger Andresen tænksomt. “Det at elske nogen – måske især sit barn – er hårdt arbejde.”
Ingen grund til melodrama
En fortælling om adoption, dødsfald, forældrekærlighed og kontrasten mellem Skandinavien og Sydamerika kunne nemt have forvandlet sig til et afsnit af Sporløs, eller en sentimental ugebladshistorie. Men det ønskede Arild Andresen for alt i verden at undgå.
“Vi bevæger os i et landskab, hvor melodramaet ligger helt tæt på”, forklarer Arild Andresen. “Det er helt unødvendigt at sentimentalisere eller manipulere den slags materiale. I stedet har jeg forsøgt at gøre filmen så tilbageholdende og åben, at publikum har plads til deres egne tanker og følelser.”
“Så selvom jeg selvfølgelig har et ønske om, at publikum bliver berørt af filmen. Så mener jeg at en mere melodramatisk tilgang til materialet hurtigt kunne have den modsatte effekt”
At skildre så kompleks en problemstilling uden at forfalde til melodrama, gjorde det ekstra vigtigt, at kemien mellem 45-årige Kristoffer Joner som Kjetil og kun 7-årige Kristoffer Bech, der spiller Kjetils adopterede søn Daniel, var helt perfekt.
“Vi bruger ganske meget tid på prøver og improvisation inden optagelserne” forklarer Arild Andresen. “Det var ikke mindst vigtigt i arbejdet med Hjertestart, der var første gang jeg arbejdede sammen med så ung en skuespiller som Kristoffer Bech i så central en rolle.”
“Kristoffer skulle lære mig at kende og blive tryg ved sine kolleger foran kameraet. Han skulle lære at kende forskel på sig selv som Kristoffer og som filmens Daniel. Ikke mindst så han både kunne vise sårbarhed og stærke følelser, men stadig føle sig mentalt tryg under optagelserne.”
Men det var ikke kun forholdet mellem Kristoffer Joner og Kristoffer Bech, der havde gevinst af det omfattende arbejde med prøver. Det gjaldt også for Ellen Dorrit Petersen, der for nyligt kunne ses i de danske biografer i Thelma.
Den garvede skuespillerinde har rollen som Kjetils aføde kone Camilla. En afgørende rolle selvom den begrænser sig til ganske få flashbacks i filmens begyndelse. Alligevel kan hendes tilstedeværelse mærkes filmen igennem, netop fordi Kjetils relation til Daniel ikke kan leve op til den hun havde.
“Ellen Dorrit Petersen har en meget vigtig rolle i film, men hun havde kun ganske få timer med Kristoffer Bech under selve optagelserne,” fortæller Andresen. “Af samme grund lavede vi improvisationer med netop de to. Så de kunne få den fortrolighed, der afspejler sig i filmen.”
Prøvernes løse struktur og ivrige improvisation lægger Arild Andresen til gengæld på hylden, når optagelserne starter.
“Jeg er ikke begejstret for improvisation under selve optagelserne,” forklarer han. “I stedet prøver vi at genskabe den spontanitet og følelsesmæssige kemi fra prøverne, men nu med manuskriptets struktur.”
Der var så frygteligt meget nyt
Det var relativt vigtigt med struktur i Hjertestart, der produktionsmæssigt skilte sig markant ud fra Andresens tidligere film.
Som Arild Andresen selv beskriver det: “Der var så frygteligt meget nyt for mig med produktionen af Hjertestart.”
Det nye inkluderede arbejdet med en helt ung skuespiller, optagelser i både Norge og Colombia og samarbejde med flere udenlandske filmhold. Af samme grund var det ekstra rart for instruktøren at kunne genoptage samarbejdet med Kristoffer Joner. Et samarbejde der igen sikrede Joner den norske Amanda-pris for bedste mandlige skuespiller.
En pris han også vandt for Arild Andresens tidligere film Kompagni Orheim.
“Jeg har kendt Kristoffer i mange år, og det var egentlig lidt tilfældigt, at det først blev Kompagni Orheim, vi arbejdede sammen på,” forklarer instruktøren. “Vi kan begge to godt lide at udforske karaktererne helt i dybden inden selve optagelserne. Så vores arbejdsproces stemmer godt overens.”
“Og så er han jo en fantastisk skuespiller. Så jeg er meget privilegeret og taknemmelig for at have fået lov til at arbejde sammen med ham to gange nu.”
Den naturalistiske stil
Produktionen af Hjertestart krævede ikke blot samarbejde med filmcrew i både Norge og Bogotá, men også en anseelig dansk medvirken. Både fotografen David Katznelson, komponisten Jonas Struck og den ene lyddesigner, Peter Albrechtsen, er fra Danmark.
“De var alle en fornøjelse at arbejde sammen med,” fortæller Arild Andresen.
Visuelt fik Arild Andresen og fotograf David Katznelson en stor del af filmens stil forærende. Kontrasten mellem det kolde vinter-Norge og sprudlende varme Bogotá, er ikke til at komme uden om.
Faktisk var kontrasten så stor, at det til tider var nødvendigt at mindske den.
“I Norge forsøgte vi at tilføre filmens visuelle side noget varme. Vi ville helst ikke fremstille Kjetils hjem som en ond eventyr-konges iskolde slot,” forklarer instruktøren grinende. “Det gjorde det også muligt at spore Camillas tilstedeværelse som en kærlig kvinde, i det hus Daniel og Kjetil nu bor alene i.”
I den del af filmen, der foregår i Bogotá var lyddesignet særligt vigtigt. Også her var det vigtigt for instruktøren og hans hold at skabe en realistisk ramme uden at overgøre dramaet.
“Lyddesignerne Bent Holm og Peter Albrechtsen og deres team har gjort et fantastisk job med lydsiden,” forklarer Arild Andresen. “De har optaget et væld af lyde fra Bogotá og skabt en mangefacetteret lydoplevelse, men det hele holder sig inden for en naturalistisk og realistisk ramme.”
Det samme gjaldt for brugen af Jonas Strucks musik, der skulle balanceres så den ikke blev for dominerende.
“Hjertestart handler jo også meget om hvordan karaktererne handler og agerer i de miljøer de er i, og hvordan miljøerne påvirker karaktererne,” fortæller Andresen. “Af samme grund har vi i høj grad forsøgt at forholde os til stederne, som de er i virkeligheden. Både på billed-og lydsiden.”
Hvidt pulver i Bogotá
Ønsket om at forholde sig til virkeligheden strakte sig også til måden Bogotá skulle repræsenteres på.
“Bogotá rummer på samme tid stor velstand, men også helt ufattelig fattigdom og slum. Jeg ønskede at få hele Bogotás kompleksitet med, men forhåbentlig uden at overdrive noget,” forklarer den norske instruktør. “Det går nok tilbage til mit overordnede ønske om at fortælle historien relativt nøgternt.”
Filmens oprindelige ide er udtænkt af Colombianeren Jorge Camacho, der nu bor i Norge. Camacho ønskede at optage en film i sin hjemby, der ellers oftest rekonstrueres i Mexico City eller andre steder, fordi forholdene i Bogotá traditionelt er så svære at optage i.
“Da vi startede projektet var det pludselig muligt – og trygt – at rejse i Bogotá med et filmhold,” fortæller Arild Andresen. “Der var kommet en filmindustri og en infrastruktur, der kunne hjælpe os, og som blandt andet gjorde det muligt at filme på gaderne.”
Den lille norske produktion ankom til Bogotá midt imellem optagelserne til sæson 1 og 2 af Netflix-serien Narcos, der portrætterer den sydamerikanske narkokonge Pablo Escobar, og lige efter optagelser til Tom Cruise-filmen American Made.
“Men vi kom fra Norge med en menneskelig historie om almindelige følelser. De var simpelthen så fantastisk glade for, at vi kom med et alment menneskeligt drama, der ikke handlede om våben og narkotika,” forklarer instruktøren.
“Derfor blev vi også så fantastisk godt modtaget,” siger Andresen afslutningsvis med et smil. “Måske fordi – som jeg plejer at sige – at det eneste hvide pulver vi havde med i filmen, var mel.”
Hjertestart er lige nu aktuel i de danske biografer.