Eiffel anmeldelse: Fuck-me øjne over bouillabaissen
Hvor meget du hygger dig med Eiffel, afhænger ret meget af, hvad du forventer fra en historie om konstruktionen af Eiffeltårnet.
Hvis du forventer en indgående analyse af manden og historien bag frankrigs vel nok største vartegn, så er du gået galt i byen.
Men hvis du forventer en scene, hvor Gustave Eiffel møder en gammel flamme til et eksklusivt middagsselskab, og de to sender hinanden uhæmmede fuck-me øjne over bouillabaissen, mens kameraet skamløst finder ro i Eiffels udkårnes kavalergang, ja, så kan du godt begynde at glæde dig.
Eiffel er ikke nær så interesseret i den sande historie om konstruktionen af Eiffeltårnet, som den er i sin egen fiktive og voldsomt melodramatiske romance.
En uforløst romance der strækker sig over årtier, men selvfølgelig kulminerer da Eiffel kaster sig ud i det berømte byggeprojekt.
Det er altså en lidt fjollet præmis. Lidt som hvis Baz Luhrmann havde givet sig i kast med historien.
Og Eiffel får da heller aldrig overbevist om, at den opfundne romantiske historie er mere interessant end konstruktionen af Eiffeltårnet.
Men det er nu ikke fordi skuespillerne ikke gør deres bedste.
Romain Duris og Emma Mackey får skabt ægte gnister mellem sig gennem det lidt kluntede manuskript. Og han ser mindst lige så fremragende ud i høj hat, som hun gør det i 1800-tallets franske kjoler.
De to er faktisk noget nær filmen værd i sig selv.
Men scenografien er også overbevisende, og de få glimt af Eiffeltårnets fascinerende byggemæssige udfordringer, er langt hen ad vejen forløst med fine effekter.
Men selv Mackey og Duris kan ikke overvinde fortællingens fortænkte krumspring, og den endelige forening af Eiffels byggeprojekt med romancen, er decideret fjollet.
Alligevel er der underholdning at finde, alt afhængigt af din melodramatiske tolerancegrad.
Du skal bare forvente en film, der er mere interesseret i skjulte blikke over bouillabaissen end i historiske bygningsværker.
Emma Mackey og Romain Duris slår gnister, men Eiffel glemmer Eiffeltårnet til fordel for en fortænkt romance.